مجله خبری کارن چاپ

مزایای تیشرت های جنس نخ پنبه

مزایای تیشرت های نخ پنبه

بدون شک همه شما تا کنون شنیده‌اید که لباس‌های نخ-پنبه برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند. بنابراین ممکن است این سؤال در ذهنتان شکل گرفته باشید که چرا تیشرت نخ پنبه؟ جنس پنبه چه مزایایی نسبت به دیگر الیاف دارد؟ تیشرت‌های جنس پنبه علاوه بر راحتی و نرم بودن مزایای بسیار زیاد دیگر دارند که آن‌ها را از سایر الیاف مورد استفاده در صنعت پوشاک متمایز می‌کند. اما مزایای تیشرت جنس نخ پنبه چیست؟ با ما همراه باشید تا شما را با مزایای جنس نخ پنبه آشنا کنیم.

مزایای تیشرت‌های نخ پنبه

استفاده از پنبه در پوشاک از حدود 5000 سال قبل از میلاد رواج داشته و همچنان نیز استقبال زیادی از آن می‌شود. با آن که چند سالی استفاده از لباس با الیاف مصنوعی بسیار پررونق بود، اما خوشبختانه به مرور، مردم از ضررهای این الیاف بر سلامتی آگاه شدند و مجدد به الیاف طبیعی مانند پنبه روی آوردند. از این جنس پارچه برای تولید لباس‌های مختلف از نوزادان گرفته تا بزرگسالان، برای مصارف خانگی، ورزشی و حتی دورهمی‌های دوستانه و رسمی، لباس شب، لباس زیر و ... به وفور استفاده می‌شود. همچنین به علت نگهداری آسان، طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. زیرا در برابر شستشو با ماشین لباسشویی، انواع پودرها و حتی حرارت آب مقاوم است. در این بخش مزایای استفاده از این جنس را برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

مزایای تیشرت نخ پنبه

طبیعی بودن پنبه

یکی از مهم‌ترین مزایای جنس نخ پنبه، طبیعی بودن آن است. از آن جا که بدن انسان سیستمی زنده است، تمام اطلاعات مربوط به محیط اطرافش را به خوبی دریافت و ثبت می‌کند. بنابراین زمانی که شما لباسی از جنس طبیعت بر تن دارید، بدن شما طبیعی بودن آن را دریافت خواهد کرد و احساس راحتی بیشتری می‌کند.

دوام بالای تیشرت جنس پنبه

بدون شک لباس‌هایی داشتید که بعد از چند بار شستشو رنگ و بافت آن‌ها تغییر کرده است. یکی از برتری‌های جنس نخ پنبه، دوام و ماندگاری بسیار بالای آن است. برخلاف دیگر الیاف تیشرت‌های جنس پنبه در برابر تغییر بافت در اثر شستشو مداوم به ویژه با آب گرم و حتی ایجاد لک بسیار مقاوم هستند. این ویژگی نیز به علت مقاومت کششی بالای آن است که باعث می‌شود به ندرت شکافته یا پاره شود. از طرفی این جنس پارچه حتی در اثر شستن نیز بافتش 30 درصد تقویت می‌شود.

نرمی پارچه‌های پنبه‌ای

هیچ فردی را نمی‌توانید ببینید که از پوشیدن لباس‌های خشن و زبر احساس خوشایندی داشته باشد. یا بتواند این لباس‌ها را برای مدت طولانی تحمل کند. از این رو اکثر مردم هنگام خرید به دنبال لباس‌های با بافت نرم و لطیف هستند که بدن آن‌ها را اذیت نکنند. جنس نخ پنبه نیز دارای بافتی بسیار نرم و لطیف است که احساس بسیار خوشایندی را به بدن منتقل می‌کند.

ضد حساسیت

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت جنس نخ پنبه، ضد حساسیت بودن آن است. همین ویژگی علت اصلی استفاده از این الیاف در تولید لباس‌های نوزادان و کودکان است. بنابراین اگر پوستی حساس دارید، حتماً از لباس‌هایی که الیاف آن‌ها پنبه است، استفاده کنید. این الیاف مانع از خارش، جوش و حتی خشکی پوست می‌شود. همچنین به علت عدم تحریک‌کنندگی پوست در بسیاری از ابزار و محصولات پزشکی از قبیل: باند، گاز و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جنس پارچه همچنین در تولید لباس‌های زیر کاربرد دارد. زیرا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

کنترل رطوبت بدن

الیاف پنبه‌ای برخلاف الیاف مصنوعی دارای منافذی هستند که به تنفس طبیعی پوست کمک می‌کنند. برقراری جریان هوا باعث حفظ رطوبت پوست شده و از بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین از جمع شدن بیش از حد رطوبت بر روی پوست نیز جلوگیری می‌کند. از این رو برای فعالیت‌های ورزشی و کارهای سخت و پرانرژی گزینه بسیار مناسبی است.

این جنس پارچه اصولاً کنترل رطوبت را به دو شکل انجام می‌دهند. اولین روش از طریق روزنه‌های موجود در بافت پارچه است. این روزنه‌ها در تنفس پوست خلل ایجاد نمی‌کنند و به همین دلیل پوست به راحتی و آزادانه نفس می‌کشد. دومین روش از طریق خاصیت انسجام آن است. لباس‌های پنبه‌ای همانند حوله آب و رطوبت را جذب و آن‌ها را از بدن دور می‌کنند. حتی انجمن بین‌المللی ترویج نخ-پنبه (ifcp) اعلام کرده که پارچه‌های پنبه‌ای رطوبت را به اندازه یک پنجم وزن خود جذب می‌کنند. همچنین با جذب این میزان از رطوبت بدن هیچ گونه احساس خیسی به فرد منتقل نمی‌شود.

عایق حرارتی

جنس نخ پنبه به دلیل طبیعی بودن دارای ویژگی خاصی است که می‌تواند با به دام انداختن هوا در بین بافت خود عایق بسیار مناسبی در برابر گرما و سرما باشد. به همین دلیل در همه فصول قابل استفاده است. جنس پنبه در حقیقت یک ترموستات بسیار عالی برای بدن است.

مقاوم در برابر اقلیم‌های متفاوت

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، الیاف پنبه مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند. اما این مقاوم بودن آن‌ها تنها به شستشو و لک‌زدایی منتهی نمی‌شود. بلکه در برابر آب و هوای مختلف نیز مقاومت بالایی دارد. بنابراین در هر منطقه با هر آب و هوایی قابل استفاده است.

عدم جذب بو

احتمالاً برای شما پیش آمده که لباستان بوی بدی را به خود گرفته باشد که حتی با شستشو نیز از بین نرود. پارچه‌های پنبه‌ای برخلاف الیاف پلی‌استری که بر پایه نفت هستند، هیچ بویی را در خود نگه نمی‌دارند. از این رو به راحتی در اثر شسته شدن، بوهای بد را آزاد می‌کند.  بنابراین اگر در حال آشپزی هستید، یا کنار آتش نشسته‌اید اصلاً نگران نباشید.

خرید تیشرت نخ پنبه

معایب جنس نخ پنبه

شاید یکی از ایرادهایی که بتوان به این جنس پارچه گرفت چروک شدن آن است که باید بعد از هر بار شستشو اطو شوند. از طرفی قابلیت انقباض این الیاف باعث می‌شود در اثر شستشو کمی جمع شوند. به همین دلیل هنگام خرید تیشرت جنس نخ پنبه سعی کنید سایز آن کمی بزرگتر از سایز اصلی خودتان باشد. با این کار دیگر نگران کوتاه یا تنگ شدن لباس‌تان بعد از شستشو نخواهید بود. حتی هنگام خرید پارچه‌های پنبه‌ای توصیه می‌کنیم ابتدا آن‌ها را یکبار بشویید و سپس اقدام به دوخت کنید. این اتفاق تنها در شستشوی اول رخ می‌دهد. بنابراین با توجه به مزایای بسیار زیاد و فوق‌العاده‌ای که دارد، بهترین گزینه برای خرید انواع تیشرت و لباس‌های راحتی است. این جنس پارچه همچنین بهترین گزینه برای چاپ تیشرت است. زیرا چاپ عکس روی تیشرت ها کیفیت بسیار فوق‌العاده و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید