پارچه‌های چاپی امروزه بیشتر از هر زمانی تنوع و محبوبیت دارند. این محبوبیت بخاطر فناوری‌های جدید چاپ که درخشانی بیشتری به طرح‌های چاپی می‌دهند، و قیمت مناسب روش های چاپ پارچه به وجود آمده است. اما خوب است بدانید که روش های چاپ روی پارچه، دارای کاربردهای مختلف و آثار متفاوتی هستند.

در ادامه این مقاله، قصد داریم شما را با انواع روش های چاپ روی پارچه آشنا کنیم، پس اگر به حوزه مد، صنعت پوشاک و طراحی لباس علاقه دارید، این مقاله مخصوص شماست.

معرفی انواع روش های چاپ روی پارچه + مزایا و معایب

انواع مختلفی از روش های چاپ روی پارچه در دنیای پوشاک وجود دارند که برخی از آن‌ها جدیدتر و برخی قدیمی‌تر هستند. در ادامه، ما برخی از کاربردی‌ترین روش‌ های چاپ روی پارچه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1.    چاپ سابلیمیشن

یکی از تکنیک‌های چاپ روی پارچه یا تیشرت‌ها، چاپ به روش حرارتی است. چاپ حرارتی انواع مختلفی دارد که یکی از محبوب‌ترین روش‌های آن چاپ سابلیمیشن محسوب می‌شود. این مدل از روش های چاپ روی پارچه شامل چند مرحله است.

در ابتدا باید طرح مورد نظر توسط نرم‌افزارهای مخصوص طراحی شوند؛ بعد از آن طرح ایجاد شده باید با جوهر مخصوص چاپ سابلیمیشن بر روی کاغذ سابلیمیشن ایجاد شود.

در مرحله بعد باید پارچه موردنظر را زیر کاغذ حاوی طرح در دستگاه حرارتی قرار داده و با بستن دستگاه حرارتی اجازه دهید تا جوهر سابلیمیشن بر روی پارچه نقش ببندد.

روش چاپ سابلیمیشن به دلیل کیفیت بالایی که در چاپ روی پارچه دارد یکی از محبوب‌ترین روش های چاپ روی پارچه از گذشته تا به حال محسوب می‌شود.

مزایای چاپ سابلیمیشن

  • طرح چاپ شده کاملا وارد تاروپود پارچه مخصوصا پارچه پلی استر می‌شود و کاملا مقاوم است.
  • طرح چاپ شده ترک نمی‌خورد، محو نمی‌شود و تکه تکه از سطح پارچه کنده نمی‌شود.

معایب چاپ سابلیمیشن

  • برخی قسمت‌های چین و چروک‌دار پارچه بدون رنگ باقی می‌مانند.
  • امکان چاپ بر روی رنگ‌های تیره وجود ندارد.
  • تنها بر روی پارچه‌هایی برمبنای پلی استر قابل چاپ است.
  • چاپ سابلیمشن از جمله روش های چاپ گران است.

ناگفته نماند که از چاپ سابلیمیشن برای چاپ بر روی قاب گوشی نیز استفاده می‌شود. بسیاری از قاب‌های سفارشی با این روش و دستگاه طراحی می‌شوند.

2.    روش چاپ dtf

چاپ دی تی اف یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های چاپ مستقیم است و زیر مجموعه چاپ دیجیتال به شمار می‌رود.

در این روش چاپ، طرح مورد نظر بر روی یک کاغذ شفاف ایجاد می‌شود و طرح آماده شده به وسیله یک اتوی خانگی یا دستگاه پرس بر روی پارچه یا تیشرت موردنظر ایجاد می‌شود.

مزایای چاپ دی تی اف

  • از جمله مزایای چاپ dtf سریع بودن زمان چاپ است، به طوری که ایجاد هر چاپ بر روی پارچه یا یک تیشرت، نهایت ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.
  • شما می‌توانید خودتان به راحتی و تنها با استفاده از یک اتوی خانگی طرح موردنظرتان را بر روی تیشرت خود چاپ کنید.
  • دیگر مزیتی که چاپ دی تی اف دارد این است که هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ یا انتخاب نوع جنس پارچه وجود ندارد و هر رنگی، حتی رنگ سفید، و هر جنس پارچه‌ای برای این روش مناسب است.

معایب چاپ دی تی اف

  • چاپ به روش دی تی اف یکی از گران‌ترین انواع چاپ در میان روش‌های چاپ پارچه به شمار می‌رود.

3.    چاپ حرارتی و پلاستیزول

چاپ پلاستیزول شباهت زیادی به روش چاپ سیلک دارد. برای چاپ به روش پلاستیزول ابتدا باید طرح مدنظر با جوهر مخصوص پلاستیزول بر روی کاغذ انتقال چاپ شود و پس از آن با فشردن کاغذ چاپ شده بر روی تیشرت، طرح روی کاغذ بر روی تیشرت چاپ می‌شود.

مزایای چاپ پلاستیزول

  • دوام و ماندگاری بالای چاپ
  • تیشرت‌هایی که چاپ پلاستیزول دارند برخلاف اکثر تیشرت‌های چاپی به هیچ‌گونه مراقبت خاصی نیاز ندارند.
  • حفظ شفافیت طرح و رنگ‌ها در طول زمان
  • چاپ پلاستیزول قیمت مقرون‌به‌صرفه‎تری نسبت به سایر روش‌های چاپ دارد.

معایب چاپ پلاستیزول

  • ممکن است در دمای بسیار بالا این چاپ ذوب شود پس نباید با دمای بالا آن را اتو کرد.
  • چاپ پلاستیزول کمتر از سایر روش‌ها امکان تنفس و عبور هوا از خود را دارد.
  • چاپ پلاستیزول اگر نزدیک درز و دوخت‌های پارچه چاپ شود احتمال جمع شدن دارد.

در کارن چاپ از چه نوع چاپی استفاده می‌شود؟

تعداد روش های چاپ روی پارچه بسیار بیشتر از روش‌های نام برده شده در این مقاله هستند. اما اکثر این روش‌ها، سرعت پایین و پیچیدگی زیادی دارند، زمان‌بر هستند و به طور کلی نسبت به روش‌های مدرن، روش‌های خیلی ایده‌آلی برای چاپ روی پارچه محسوب نمی‌شوند.

از میان روش‌های معرفی شده برای چاپ روی پارچه، چاپ دی تی اف مدرن‌ترین و بهترین روش است که در مجموعه کارن چاپ نیز از این فناوری استفاده می‌شود.

مهم است که قبل از خرید یک محصول مخصوصا پوشاک که قیمت به نسبت بالایی دارند و باید دوام مناسبی داشته باشند، درباره کیفیت پارچه، روش چاپ روی پارچه و سایر موارد اطلاعات کافی داشته باشید، تا محصولی که خریداری می‌کنید برایتان کارایی لازم را داشته باشد.

به همین دلیل، خرید غیرحضوری در این موارد بسیار به‌کار می‌آید؛ چراکه شما می‌توانید به‌راحتی و بدون اینکه حتی لازم باشد به صورت حضوری به بازار یا فروشگاه بروید، محصولات مدنظرتان را بررسی کنید و درباره خریدشان تصمیم‌گیری کنید.

خوشبختانه سایت کارن چاپ برای شما امکان خرید آنلاین را فراهم کرده است و شما به تنها چیزی که برای خرید از این سایت نیاز دارید، یک گوشی تلفن همراه و اینترنت است.

البته چاپ دی تی اف تنها روش چاپی نیست که در مجموعه کارن چاپ از آن استفاده می‌شود. از آنجایی که کارن چاپ خدمات متفاوت چاپ روی تیشرت، قاب گوشی، لیوان و… را انجام می‌دهد، روش چاپ مورد استفاده‌اش را با توجه به سفارش شما انتخاب می‌کند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت کارن چاپ تمام بررسی‌های لازم را انجام دهید و از خریدتان لذت ببرید.