مجله خبری کارن چاپ

هدیه‌ ای متفاوت برای مراسم دندانی کودک

هدیه‌ای متفاوت برای مراسم دندانی کودک

مراسم دندانی سال‌هاست که برگزار می‌شود و تاریخچه و فلسفه‌ای دارد که می‌خواهیم در این مقاله ابتدا به چیستی و چرایی برگزاری مراسم دندانی بپردازیم و بعد از آن پیشنهادات متفاوت و جذابی برای هدایای این مراسم به شما ارائه خواهیم داد.

تاریخچه مراسم دندانی کودک

آداب و رسوم ايرانيان، بسيار متنوع است و هركدام تاریخچه‌ای برای خود دارند. اما بعضی از رسم ها قدمت چندانی ندارند و به تازگی در میان خانواده‌های ایرانی مرسوم شده‌اند. یکی از این رسم‌ها که برای آن جشن‌های گاهی شلوغ و پرهزینه هم گرفته می‌شود، مراسم دندونی کودک است. این جشن به علت درآمدن اولین دندان‌های کودک برگزار می‌شود. اوایل، این مراسم تنها در حضور خانواده و با پختن آشی با همان نام دندونی برگزار می‌شد اما اکنون در این مراسم میهمانان دیگری نیز حضور دارند و به مناسبت اولین دندان کودک، برای او هدایایی نیز تهیه می‌کنند. حتی تزئینات جشن دندانی کودک، شبیه به دندان و المان‌های مرتبط با آن هستند.

جشن مراسم دندونی کودک

در حال حاضر فروشگاه‌هایی وجود دارند که تزئینات آماده‌ای مخصوص این جشن دندانی بچه را به فروش می‌رسانند. در این مراسم  مادر کودک به درست کردن خوراکی و غذاهایی برای پذیرایی از میهمانان می‌پردازد که میتوان به آش مخصوص، کیک، دسر و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

در این جشن ایرانی، رسمی بر این مبنا وجود دارد که اولین نفری که دندان کودک را پس از درآمدن مشاهده کند، باید گران‌قیمت ترین و بهترین هدیه را به او بدهد! این شخص باید کسی غیر از اعضای خانواده‌ی کودک باشد. البته برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا این مراسم خصوصی برگزار شود و تنها خانواده‌ی کودک حضور داشته باشند.

علت برگزاری این مراسم در میان خانواده‌های ایرانی، به نوعی بک شکرگزاری محسوب می‌شود بابت نعمت دندان کودک و معتقدند این مراسم باعث استحکام دندان کودک می‌شود. برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های شکرگزاری برای افزایش نعمت و روزی از ایران باستان وجود داشته و به نوعی در فرهنگ ما از گذشته‌ی دور نهادینه شده است. نکته‌ی جالب دیگری که خوب است بدانید این است که از گندم در این مراسم دندانی استفاده می‌شود و گاهی آشی موسوم به گندمک‌ نیز پخته می‌شود. این گندم نماد خیر و برکت نیز به حساب می‌آید.

اما درباره‌ی فلسفه‌ی آش دندونی می‌توان گفت مربوط به روزهای سخت و طاقت فرسایی است که کودک، دندان در می‌آورد. این آش را به منظور دندان در آوردن آسان‌تر کودک می‌پزند و معمولاً در سن ۶ ماهگی تا یک سالگی به کودک داده می‌شود.

(دیش ده نی) یک لغت ترکی و به معنای آش دندان فشان است (همان آش دندونی است) که با گندم تهیه می‌شود. این آش طی مراسم خاصی تهیه و خورده می‌شود.

در ادامه پیشنهادات جالب و متفاوتی به شما خواهیم داد تا هدیه‌ای متفاوت و ماندگار، حتی جهت یادگاری برای سال‌های بعد کودک، برای این مراسم انتخاب کنید.

هدیه مناسب مراسم دندونی کودک

چاپ روی لباس بچگانه که طرح‌های آن یادآور رشد او و گذر از یک مرحله است، می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند.

  • طرح تایپوگرافی

نوشتن نام کودک در کنار یک تبریک، جملات جالبی مثل« من اولین دندونم در اومده»، یا اشاره به افسانه‌ی هدیه بودن دندان‌ها توسط فرشته‌ها می‌توان از جملاتی مثل « من اولین هدیه‌ام رو از فرشته‌ام گرفتم» روی تیشرت چاپی استفاده کرد. این جملات می‌توانند حتی ذوق پدر یا مادر را بیان کنند و شکل یک دست خط یا نوشته برای کودک باشند که در سال‌های بعد نیز فازغ از یک لباس، یک یادگاری ماندگار برای فرزند شما باشد.

مراسم دندونی کودک

  • تصاویری خلاقانه از کودک

چاپ تصویری از کودک خندان شما پیش از درآمدن دندان او و یا حتی ثبت تصویری از لبخند او پس از درآمدن اولین دندانش می‌تواند ایده‌ی جالبی برای یک تیشرت کودک شما باشد.

چاپ تصویر کودک روی تیشرت

  • آیکن‌های مرتبط با دندان

استفاده از المان‌های مرتبط با رشد اولین دندان و اشاره به آن‌ها، منبع الهام دیگری برای طرح خلاقانه‌ی روی تیشرت است. به عنوان مثال شکل خود دندان یا طرحی مینیمال و گرافیکی از لبخند یک کودک به همراه اولین دندانش، می‌تواند تصویری جالب و مورد توجه باشد. اشاره به پروسه‌ی رشد و افتادن دندان‌های شیری نیز می‌تواند ایده‌ی دیگری باید که در غالب یک مجموعه‌ی گرافیکی و یک روایت تصویری کمیک روی تیشرت مد نظر شما چاپ شود. گندم که اشاره به آش دندانی دارد نیز می‌تواند یک المان مورد استفاده‌ی دیگر برای جاپ روی این نوع تیشرت‌ها باشد.

  • افسانه‌ها و داستان‌های مرتبط با مراسم دندونی کودک

استفاده و الهام از داستان‌های مربوط به اولین دندان کودک می‌تواند ایده‌ی جالب دیگری برای چاپ روی تیشرت باشد. به عنوان مثال اشاره به داستان فرشته‌هایی که دندان‌ها را برای کودک هدیه می‌آورند و تصویری از یک فرشته به همراه دندان می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای ثبت روی تیشرت باشد.

ایده‌ی متفاوت و نوی دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، داستان همین آش دندانی معروف ایرانی است که تاکنون از نظر طراحی و چاپ به آن پرداخته نشده، در این زمینه یک گرافیست خلاق می‌تواند مشاور خوبی برای شما باشد.

رنگ تیشرت‌های چاپی برای کودکان شما کاملا بستگی به سلیقه‌ی شما دارد اما رنگ‌هایی که معمولا برای پارچه‌ی تیشرت انتخاب می‌شوند به رنگ سفید،صورتی و آبی است. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب پارچه‌ی تیشرت چاپی باید با دقت بسیاری به آن توجه کنید، جنس پارچه است. زیرا پوست کودکان بسیار حساس است و اگر می‌خواهید هدیه‌ی شما از هر نظر دلنشین و جذاب باشد باید به راحتی و کاربردی بودن آن نیز توجه کنید.

نکته‌ی دیگری که بهتر است در نظر داشته باشید همخوانی رنگ طرح انتخابی شما برای چاپ و رنگ پارچه‌ی آن است. نزدیکی رنگ‌ها یا عدم هم‌خوانی آن‌ها باعث می‌شود طرح شما دیده نشود و جذابیت آن نیز کاهش می‌‌یابد.

لباس مناسب مراسم دندونی کودک

این‌ها تنها چند ایده‌ی مختصر از پیشنهادهای ما به شما بود اما خودتان هم می‌توانید برای یافتن ایده‌های بیشتر به سایت‌های معتبر تصویری که مهم‌ترین آن‌ها پینترست است مراجعه کنید و با تنوع بیشتری به انتخاب طرح دلخواهتان بپردازید.

 در نهایت، مرحله‌ی نهایی چاپ عکس روی تیشرت، سپردن تولید آن به مرکز چاپی مطمئن است که دقیقا آنچه را که می‌خواهید دریافت کنید. کارن‌چاپ می‌تواند انتخاب مناسبی برای چاپ طرح دلخواه روی تیشرت مورد نظرتان به عنوان هدیه‌ای برای کودکتان باشد. در ادامه باهم چند نمونه از کارهای کارن چاپ برای لباس جشن دندونی کودک را باهم خواهیم دید.

لباس جشن دندونی کودک

هدیه جشن دندونی کودک

لباس جشن دندونی کودک

دیدگاهتان را بنویسید