مجله خبری کارن چاپ

مروری بر تاریخچه تیشرت های چاپی

تاریخچه تیشرت های چاپی

تیشرت‌ پوششی است که به قول کاترین همنت، طراح بریتانیایی، تاریخ انقضا ندارد!

تیشرت‌های چاپی سال‌هاست که میان اقشار مختلف جامعه طرفداران خود را دارد و از مد نمی‌افتد. البته عمر این نوع تیشرت‌ها کمتر از صد سال است اما به نظر می‌آید این تیشرت‌ها با میزان تنوعی که دارند همچنان در جایگاه خود باقی خواهند ماند و بازار تقاضای آن پررونق خواهد بود. هر سال شکل و طرحی نو از آن ترند می‌شود و بازار تقاضای آن تاکنون دچار رکود نشده است. در مورد تاریخ دقیق تولید تیشرت‌های چاپی، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد اما می‌توان گفت اولین تلاش‌ها برای چاپ روی صفحه‌ی پارچه‌ای را می‌شود به کشور چین در سال‌های ۲۲۱ بعد از میلاد نسبت داد. این روش اولیه شامل قرار دادن پارچه‌ی ابریشم بین شابلون‌های ساخته شده از کاغذ ضد آب و پرس کردن آن‌ها بود. در این مطلب به مرور تاریخ تولید و رشد این نوع تیشرت در دهه‌های مختلف صد سال گذشته می‌پردازیم .

چاپ تیشرت از گذشته تاکنون

تاریخچه تیشرت چاپی

اوایل دهه ۱۹۰‌۰

می‌توان این دهه را شروع ترند شدن و محبوبیت این تیشرت‌ها به شکل جهانی در میان اقشار مختلف و سنین متفاوت دانست. در انگلستان، ساموئل سایمون اولین کسی بود که در سال ۱۹۰۷ چاپ روی صفحه ابریشم را ثبت کرد. با این حال، اینکه او را پدر چاپ روی پارچه‌ی مدرن بدانیم درست نیست، چون همزمان افراد دیگری هم درحال ثبت اختراع برای نمونه‌های اولیه‌ی ماشین‌های چاپ روی پارچه‌ی امروزی بودند.

دستگاه چاپ تیشرت

لازم است اشاره کنیم که تیشرت به خاطر راحتی و سهولت در پوشیدنش، ابتدا در قرن ۱۹ میلادی برای کارگران و بعد هم سربازهای نیروی دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفت! در سال ۱۹۸۹ در جنگ اسپانیا و آمریکا، نیروی دریایی آمریکا هم از این پوشش، به عنوان لباس رسمی خود استفاده کرد.

اما در اصل، دهه‌ی ۱۹۳۰ بود که مردم از این تکنیک و تیشرت‌های چاپی استقبال کردند؛ زمانی که گروهی از هنرمندان نیویورکی شروع به آزمایش چاپ روی صفحه کردند و عملاً این روش به یک رسانه‌ی هنری تبدیل شد. کلمه‌ی گرافیک و گرافیست نیز که ریشه‌ا‌ی یونانی دارد از همین‌جا رواج پیدا کرد! اکنون نیز طرح‌های گرافیکی روی تیشرت‌ها جاپ می‌شوند و طرفداران بسیاری نیز دارد.

یکی از اولین تیشرت‌های چاپ شده، در سال ۱۹۳۹ فیلم «جادوگر شهر اوز» را تبلیغ می‌کرد. متاسفانه در حال حاضر هیچ عکسی از این تیشرت افسانه ای وجود ندارد! هم اکنون فیلم‌های بسیاری هستند که تصاویر گرافیکی یا دیالوگ‌های آن‌ها روی تیشرت‌ها به چاپ می‌رسد. به عنوان مثال تصاویر گرافیکی شخصیت معروف سینمایی جوکر یا جملات او روی تیشرت‌ها به چاپ می‌رسد. همچنین تصویر شخصیت‌های کارتون‌ها و انیمیشن‌ها نیز روی تیشرت‌ها چاپ می‌شوند و طرفداران بسیاری نیز دارد.

استفاده‌ی تبلیغاتی به شکل امروزی از تیشرت‌های گرافیکی و چاپی از دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد. در دهه‌ی ۱۹۷۰، برندهایی مانند کوکا کولا، پپسی، دیزنی و بنز شروع به استفاده از تیشرت برای تبلیغ خودشان کردند، روندی که تا امروز هم ادامه یافته است و با عنوان تیشرت تبلیغاتی شناخته شده است. حتی برخی از برندهای لباس نیز تیشرت‌های ساده‌ای با لوگوی بزرگ خود به چاپ می‌رسانند که مشتری و تقاضا هم دارد.

شاید Thomas E. Dewey  نامزد ریاست جمهوریِ آمریکا را بتوانیم اولین فردی بنامیم که بر روی تیشرت‌های ساده، شعار تبلیغاتی خود را با عنوان «با دیویی انجامش بده» به وجود آورد. این پیام بسیار جلب توجه کرد و در تاریخ سیاسی آمریکا ماندگار شد. هم اکنون نیز چاپ تیشرت با پیام‌ها و طرح‌های سیاسی و انتخاباتی انجام می شوند.

تاریخچه تیشرت چاپی

در دهه‌ی۷۰ میلادی این تیشرت‌ها هنوز به عنوان یک پوشش برای بیان اعتراضات و رساندن یک پیام، تبدیل نشده بودند، تا این که جنبش پانک، این مسئله را رواج داد و از تیشرت‌ها به این منظور استفاده کرد و به تدریج این حرکت، همه گیر شد. مجله‌ی نیویورک تایمز در آن دوره، نام «رسانه‌ی پیام» را بر روی تیشرت های گرافیکی گذاشت. در واقع چاپ عکس روی تیشرت‌ و با حتی چاپ متن روی آن‌ها شبیه به ابزار رسانه‌ای، مجلات،روزنامه‌ها و اعلامیه‌ها عمل کردند و به همان اندازه قدرت تاثیرگذاری روی مردم و جامعه را داشتند. این تاثیرگذاری از طریق چاپ روی تیشرت همچنان نیز ادامه دارد و بسیاری از جنبش‌ها و کمپین‌ها از این طریق پیام‌های خود را روی  تیشرت چاپ می‌کنند و اثرگذار هستند.

چاپ روی تیشرت

در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰میلادی، چاپ شعارها و نوشته‌های طنز روی تیشرت بسیار رایج شد. از طرفی تیشرت‌هایی که پیام بیانیه‌ای سیاسی می‌دادند یا نماینده‌ی یک هدف خیریه بودند هم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند. هم‌اکنون نیز به همین روش، خیریه‌ها کمپین‌های خود را ترویج می‌کنند.

با این اوصاف تیشرت‌های چاپی دیگر تنها یک لباس نیستند و می‌توانند نشانه‌ی یک پیام یا تفکر نیز باشند.

در حال حاضر هم این تیشرت‌های چاپی طرفداران زیادی دارند و تنها مختص قشر یا سن خاصی نیستند. خریداران تیشرت‌های چاپی از از یک نوزاد تا یک شخص مسن می‌توانند باشند. در ایران نیز دستگاه‌های چاپ گسترش پیدا کردند و طراحان و تولیدکننده‌های ایرانی هم در تلاشند تا از این قافله عقب نمانند و پاسخگوی بازار تقاضا باشند. طرح و نقش ایرانی، اصطلاحات عامیانه، اشعار ایرانی و هر پیام و طرحی که مختص فرهنگ ایران باشد را می‌شود روی تیشرت‌ها برای چاپ سفارش داد. امروزه با جست‌وجو در سایت‌ها می‌توان طرح‌های خلاقانه‌ای پیدا کنید که طبق سلیقه‌ی شما باشد و روی لباس شما ماندگار شود.

شاید تیشرت‌های چاپی به معنای امروزی بیشتر از نیم قرن عمر داشته باشند اما در بازار کنونی خلاقیت و کیفیت می‌تواند آن‌ها را از سایر رقیبانشان متمایز کند و تولیدکنندگان آن را از بازار اشباع شده‌ی تیشرت‌های چاپی جدا سازد! در حال حاضر تکنولوژی چاپ روی تیشرت در کشورمان ایران به اندازه‌ای متنوع و با کیفیت شده است که شما می‌توانید با چاپ طرح دلخواه روی تیشرت و هر نوع پارچه‌ ای، یک یادگاری برا خود و اطرافیانتان بسازید.

یکی از مراکزی که تیشرت‌های چاپی ایرانی را با کیفیت بالا،طرح‌های متنوع و حتی با انتخاب و نظر شما تولید می‌کند، کارن چاپ است. این مرکز چاپ ،تلاش دارد تا با بهترین کیفیت آنچه سلیقه و امضای شماست را روی پارچه‌ی تیشرت و یا هودی شما ماندگار کند. شما می‌توانید تیشرت دلخواه خود را به کارن‌ چاپ سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را خریداری و دریافت کنید.

 

1 دیدگاه در “مروری بر تاریخچه تیشرت های چاپی

  1. سعید گفت:

    برای اطلاعات عمومی خیلی خوب بود ممنون از کارن چاپ بابت این اطلاعات و همچنین محصولات با کیفیت مخصوصا تیشرت های نخ پنبه

دیدگاهتان را بنویسید