مجله خبری کارن چاپ

شستشوی صحیح لباس های چاپی

شستشوی صحیح لباس های چاپی

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده که تیشرتی را گران خریده باشید، یا در بین لباس‌های موجود در کمدتان تیشرتی را بیش از سایر لباس‌ها دوست دارید. اما متأسفانه بعد از دو یا سه بار شستن، رنگ آن عوض شده یا بافتش تغییر کرده و دیگر قابل استفاده نیست. اینجاست که موضوع نگهداری صحیح و اصولی از لباس‌ها مطرح می‌شود. برای آن که لباس‌هایتان طول عمر بیشتری داشته باشند باید نحوه نگهداری از آن‌ها را بدانید. از طرفی تنها وجه تمایز تیشرت‌های چاپی موجود در بازار، جنس پارچه و میزان الیاف مورد استفاده در آن‌ها است. تفاوت در جنس پارچه باعث تفاوت در نحوه شستشوی آن‌ها می‌شود. زیرا هر جنس پارچه‌ای بسته به درجه حساسیت آن باید با شیوه‌ای متفاوت شسته شود تا طول عمر بیشتری داشته باشد. این موضوع در صورتی که تیشرت دارای طرح چاپی باشد، اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. زیرا در صورت عدم شستشوی صحیح لباس‌های چاپی، نه تنها طول عمر پارچه کوتاه‌تر می‌شود بلکه چاپ عکس روی تیشرت نیز خیلی سریع‌تر از آن چه گمان می‌کنید از بین خواهد رفت. خراب شدن طرح روی تیشرت‌ها نیز آن‌ها را غیرقابل استفاده می‌کند. بنابراین اگر تیشرت چاپی در منزل دارید، حتما آن‌ها را مطابق با اصول شستشوی لباس‌های چاپی، بشویید. ما در این مقاله به شما نحوه شستشوی صحیح لباس‌های چاپی را ارائه می‌دهیم.

اصول شستشوی صحیح لباس‌های چاپی

در بین طرح‌ها و مدل‌های مختلف لباس، تیشرت‌ها از جمله لباس‌های راحتی هستند که همه مردم فارق از جنسیت و سن و سال، از آن‌ها استفاده می‌کنند. اغلب تیشرت‌های موجود در بازار نیز دارای طرح‌ها و چاپ‌های مختلفی هستند که به شیوه‌های متفاوت مستقیم یا با استفاده از دستگاه بر روی آن‌ها قرار گرفته‌اند. از این رو هنگام شستشوی تیشرت‌ چاپی باید علاوه بر جنس پارچه به نحوه چاپ و پرینت طرح بر روی آن نیز توجه کرد. زیرا برخی طرح‌ها که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند (در تیشرت‌های نوجوانان بیشتر مشاهده می‌شود) از چاپ‌هایی با کیفیت نامطلوب استفاده می‌شود. این طرح‌ها بسیار سریع‌تر از دیگر موارد از بین خواهند رفت و نیاز به نگهداری بیشتری دارند. در اینجا ابتدا توضیح مختصری درباره انواع جنس‌های تیشرت برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم، سپس به نحوه نگهداری از آن‌ها می‌پردازیم.

اصول درست شستشوی لباس

جنس انواع تیشرت

همان‌طور که گفتیم برای نگهداری اصولی از یک لباس، باید اطلاعات کافی درباره جنس و میزان الیاف موجود در آن بدانید. برای تولید تیشرت معمولاً از اجناس پنبه‌ای، نخی، ریون، پلی استر، فلامنت، اسپان و جودون استفاده می‌شود. پارچه‌های پنبه‌ای و نخی بیشتر در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند و به علت ضد حساسیت بودن برای کودکان بسیار مناسب هستند. جنس ریون یا ویسکوز، پارچه‌ای نرم و لطیف است که به سرعت چروک می‌شود. پلی استر نیز ک رایج‌ترین جنس مورد استفاده در تولید تیشرت است. چرا که بسیار راحت، بادوام و مناسب برای چاپ طرح به شیوه مستقیم است. هر چه میزان درصد پلی استر در یک پارچه بیشتر باشد، تیشرت راحت‌تر و قیمت آن کمتر خواهد بود.

تیشرت‌های فلامنت بسیار لخت و سبک هستند و از پارچه‌های مصنوعی با رنگ‌پذیری بالا به شمار می‌روند. پارچه اسپان نیز پرطرفدارترین جنس تیشرت به حساب می‌آید که با وجود نازک بودن برای چاپ تیشرت چه به شکل متن و چه عکس بسیار مناسب است. تیشرت‌های جودون نیز بیشتر برای تولید تیشرت‌های یقه‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر جنبه رسمی و عمومی دارد.

نحوه شستشوی لباس‌های چاپی

نگهداری و شستشوی لباس‌های چاپی، اصول خاص خود را دارد. تیشرت‌ها باید حتماً در جاهای مناسب مانند قفسه و کشوی کمد نگهداری شوند. تا کردن آن‌ها از چروک شدنشان جلوگیری می‌کند. در صورت آویزان کردن آن‌ها نیز بهتر است از آویزهای پهن استفاده کرد. در صورتی که تیشرت شما چروک شد و نیاز به اتو داشت، حتماً قبل از اتوکشی، آن را پشت و رو کرده و با درجه حرارت بسیار پایین اتو کنید.

نحوه شستن لباس چاپی

هنگام شستشوی تیشرت‌های چاپی با دست، از قبل تشت را با آب گرم (دمای کمتر از 40 درجه) و پودر رختشویی دستی پر کنید. سپس تیشرت را به آرامی و بدون چنگ زدن بشویید. در نهایت با آب سرد آبکشی کنید. هرگز برای خشک کردن تیشرت از خشک کن استفاده نکنید. زیرا این کار باعث جمع شدن، ضعیف شدن جنس پارچه و در برخی موارد زرد شدن تیشرت‌های سفید می‌شود. نکته آخر در نحوه شستشوی دستی نیز عدم نگهداری زیاد در زیر نور آفتاب است. زمانی که لباس بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، بافتش آسیب می‌بیند و لیبل‌های روی آن‌ها به دلیل پلاستیکی بودن جمع شده و زودتر خراب می‌شوند.

ترفندهای شستن لباس

در صورتی که تیشرت‌های چاپی خود را با ماشین لباسشویی می‌شویید، حتماً آن‌ها را به صورت پشت و رو داخل ماشین بیندازید. تیشرت‌هایی که چاپ پفکی دارند در صورت عدم پشت و رو کردن آن‌ها، به راحتی تکه تکه شده و نمای لباس را خراب می‌کنند. هرگز لباس‌های رنگی، روشن و تیره را همزمان با یکدیگر در ماشین نیندازید. برای شستن لباس‌های چاپی از پودرهای دارای آنزیم استفاده نکنید و مقدار کمی پودر در دستگاه بریزید. درجه حرارت آب ماشین لباسشویی برای لباس‌های چاپی باید پایین و حدود 30 درجه باشد تا به بافت و چاپ روی لباس آسیب نزند. بعد از اتمام کار ماشین نیز بلافاصله لباس‌ها را خارج کرده و پهن کنید.

توصیه ما به شما عزیزان برای شستن تیشرت‌های چاپی، روش دستی است. زیرا در شستشو به روش دستی، بافت و طرح روی لباس کمتر آسیب می‌بیند و طول عمر بیشتری خواهند داشت. شستن با دست به ویژه برای پارچه‌های حساس نخی و پنبه‌ای اهمیت بسیار بیشتری دارد. بنابراین تا حد امکان لباس‌های خود را با دست  با پودرهای بدون آنزیم بشویید. چرا که آنزیم علی‌رغم شستن بهتر لباس‌ها، آسیب زیادی به بافت و رنگ آن‌ها وارد می‌کند.

اگر لکه‌ای بر روی لباس شما افتاده و نیازی به شستن کامل تیشرت ندارید، برای از بین بردن لکه مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک تکه مقوا را بین لباس و در زیر لکه قرار دهید.
  • سپس با یک تکه پارچه یا حوله کاغذی تا جایی که لکه را کمرنگ کنید، بر روی لکه بزنید.
  • حال بر روی لکه مقداری جوش شیرین بریزید و اجازه دهید 24 ساعت بماند.
  • بعد از گذشت 24 ساعت، جوش شیرین را با مسواک یا جاروبرقی پاک کرده و محل مورد نظر را با سرکه و آب به خوبی اسپری کنید.
  • سپس با صابون و مسواک بشویید. اگر لکه همچنان پیدا بود، مراحل را مجدد تکرار کنید.

مطالعه کنید: راهنمای شستشوی لباس و از بین بردن لکه ها

دیدگاهتان را بنویسید