مجله خبری کارن چاپ

چند ایده جذاب برای طرح های کریسمسی روی لباس

ایده لباس کریسمس

تنوع حضور ادیان مختلف در ایران سبب شده تا جشن کریسمس و سال نوی میلادی در کشورمان نیز از اهمیت برخوردار باشد. در این مدت با قدم گذاشتن در مراکز خرید و برخی کافه‌ها و رستوران‌ها درخت‌های کاج تزیین شده به چشم می‌آیند. هرچند ایرانیان مسیحی در دسته‌ی مذهب‌ اقلیت در کشور قرار می‌گیرند اما در چند سال اخیر این ایام برای سایر هم وطنان نیز بهانه‌ای برای جشن و شادمانی است. هرچند این رویکرد با انتقاداتی همراه است اما اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که طرح‌ها و آیکن‌های این عید برایتان جذابیت دارد این مطلب را مطالعه کنید.

برای انتخاب یک طرح، خوب است قبل از انتخاب آن برای چاپ روی تیشرت، معنای آن را بدانیم. از این رو ابتدا به نمادهای کریسمس می‌پردازیم که هر کدام نشانگر چه موضوعی هستند و پشت آن چه داستانی است.

نماد درخت کاج کریسمس

اصلی‌ترین نماد کریسمس همین درخت است. گذشتگان اعتقاد داشتند که این درختان همیشه سبز، به انسان‌ها کمک می‌کند تا از مقاومت کاج، سرو و صنوبر در روزهای سرد زمستان الهام بگیرند و تا بهار دوام بیاورند. درخت کریسمس در گذشته با سیب، گردو و یا فندق تزئین می‌شد اکنون تنوع ابزاری که بتوان آن را تزیین کرد بسیار زیاد شده است. چاپ طرح درخت کریسمس روی لباس نیز گزینه‌ی پرطرفداری است.

چاپ لباس درخت کریسمس

نماد گوزن کریسمس

طبق افسانه‌ها، بابانوئل با سورتمه‌ای که گوزن‌های پرنده آن را هدایت می‌کنند به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند. سورتمه بابا نوئل به وسیله 9 گوزن شمالی هدایت می‌شد. یکی از معروف‌ترین این گوزن‌ها، رودولف است که 100 سال پس از هشت گوزن دیگر متولد شد. این گوزن شمالی به خاطر دماغ بزرگ، قرمز و درخشانش توسط دیگر همنوعان خود مسخره می‌شد. اما یک بار که در کریسمس هوا مه‌آلود شد و بابا نوئل نگران بود که چطور کادوها را در طول شب به کودکان برساند، از رودولف کمک خواست و او را پیشاهنگ دیگر گوزن‌ها کرد. از آن پس، رودولف به عنوان مهم‌ترین گوزنی شناخته می‌شود که هر سال سورتمه بابا نوئل را می‌کشد. 

تیشرت طرح گوزن کریسمس

نماد بابانوئل در کریسمس

شاید فکر کنید بابانوئل یک شخصیت افسانه‌ای است که در شب سال نو، برای کودکان آرزوهایشان را به ارمغان می‌آورد. اما این داستان برگرفته از واقعیت است. در قرن چهارم، اسقفی مسیحی خودش را به عنوان پیام آور شادی برای کودکان فقیر معرفی کرد که به بچه ها در جشن سال نو کادو هم می‌داد. او همچنین بچه‌ها را دعوت به خوب بودن می‌کرد و به آن‌ها می‌گفت که سعی کنند همواره در زندگی انسانیت را فراموش نکنند. نام این اسقف مسیحی در اصل سینت نیکولاس بود که به مرور زمان سانتا کلاز(بابانوئل) نامیده شد. راه او تاکنون ادامه پیدا کرد و حالا برخی از افراد به صورت داوطلبانه پشت عنوان بابانوئل هدایایی که کودکان درخواست می‌کنند را در این شب به آن‌ها هدیه می‌دهند. کلاه قرمز بابانوئل با دم سفید، گرد و پشمی آن نیز نمادی پرطرفدار محسوب می‌شود. هم اکنون تیشرت‌ها، دورس و هودی‌هایی با طرح این شخصیت افسانه‌ای در بازار موجود است.

تیشرت بابانوئل

نماد جوراب کریسمس

درباره‌ی جوراب‌های کریسمس که به دیواره‌ی دودکش‌ و شومینه در خانه آویزان می‌شود داستان‌های بسیار زیادی وجود دارد. یکی از این داستان‌ها مربوط به مرد فقیری می‌شود که سه دختر داشت، اما نمی توانست برای آنها شرایطی را فراهم کند که ازدواج کنند. تا اینکه سنت نیکلاس از آن شهر عبور کرد و از داستان آن‌ها باخبر شد. از آنجایی که این پیرمرد صدقه قبول نمی کرد سنت نیکلاس تصمیم گرفت که یک شب در تاریکی سه کیسه طلا را به داخل پنجره پیرمرد بیندازد. در این زمان جوراب های شسته شده ای از کنار پنجره یا کنار دودکش آویزان بود تا خشک شود و او سکه‌های طلا را داخل جوراب‌ها گذاشت. اما درباره‌ی تاریخ رایج شدن آن می‌توان گفت جوراب های ساق بلند از دهه‌ی ۱۸۰۰ به یکی از نمادهای کریسمس تبدیل شد.

نماد آبنبات عصایی در کریسمس

آبنبات عصایی نمادی از داستان چوپانی است که ستاره‌ی تولد مسیح را می‌بیند و برای عبادت به سمت محل تولد او می رود. در واقع نماد عصای چوپان است و به همین دلیل بالای درخت کریسمس معمولا یک ستاره و یا فرشته هم قرار می‌دهند. همچنین جالبه بدونید رنگ سفید روی عصای آب نبات نشانه‌ی پاکی حضرت عیسی (ع) و راه راه های قرمز نمادی از خون ریخته شده‌ی او برای پیروانش است.

نماد شمع و تزئینات نور در کریسمس

به احتمال زیاد برای اولین بار در قرون وسطی از شمع برای کریسمس استفاده شده و در جشن سال نوی میلادی به معنای نور جهان بودن حضرت مسیح است. با اختراع برق و جایگزین شدن چراغ‌ها و ریسه‌های نور، استفاده از شمع و احتمال سوختن تزئینات کریسمس از آتش آن کمتر شد!

نماد هالی Holly در کریسمس

هالی یا خار مسیح نام یک گیاه با برگهای خاردار و توت‌های قرمزاست. این گیاه تاج خارهایی را که مسیح به آن مصلوب شده بود و خونی که در آن واقعه ریخته بود را به یاد مسیحیان می‌اندازد. 

البته نمادهای فراوان دیگری برای کریسمس وجود دارد اما این موارد اصلی‌ترین نشانه‌های کریسمس بودند. اکنون اگر تمایل به استفاده از این نمادها برای طرح چاپی روی لباستان دارید، می‌توانید با آگاهی این کار را انجام دهید. 

در ادامه چند نمونه از طرح تیشرت های چاپی مناسب کریسمس را باهم می‌بینیم.

چاپ تیشرت کریسمس

چاپ طرح کریسمس

خرید تیشرت کریسمس

1 دیدگاه در “چند ایده جذاب برای طرح های کریسمسی روی لباس

دیدگاهتان را بنویسید